Absintmerken

Libertine (Amer)

Wolfram (12/01/07 om 14:14:30):

In Venlo onlangs een fles Franse Absint gekocht, genaamd Libertine.

Amer - Distillerie Paul Devoille.
Fles is 68%.
Iemand bekend hiermee? Heb hem nog niet aangebroken.

 

Zenzero (12/01/07 om 18:02:19):

Fijne, mooie absint, een van m'n favorieten.

Ben onlangs nog bij betreffende distilleerderij in Fougerolles geweest, daar heb ik de mijne gekocht.

Waar in Venlo, heb je 'm gekocht??

 

Helfrich (12/01/07 om 19:50:12):

Libertine Amer is gekleurd met Artemisia absinthium,  net als de nieuwe Vertes uit Val de Travers. Normaal gesproken (en in de historische protocollen) wordt A.a. alleen in het distillaat toegepast en niet in de kleuring. Bijgevolg heeft zo'n Libertine Amer een uitgesproken bittere afdronk die lang blijft hangen.

Het product is populair onder doorgewinterde absintheurs in Frankrijk. Daarbuiten eigenlijk niet. Het eerste is opmerkelijk, het tweede heeft ermee te maken dat de inmiddels bijna klassieke blunder van A.a. in de kleuring als onprettig wordt ervaren.

Ikzelf schaar me onder hen die Libertine Amer een volstrekt onjuist geproduceerde absint vinden. Maar toch, liefhebbers ervan komen in gerespecteerde kringen voor.

 

Zenzero (12/03/07 om 04:17:12):

Lees dit even. Want puur hypothetisch hè, lijkt dit erg veel op mijn reactie dan wel gratuite mening .
Helfrich schreef:

Libertine Amer is gekleurd met Artemisia absinthium...  Normaal gesproken (en in de historische protocollen) wordt A.a. alleen in het distillaat toegepast en niet in de kleuring. Bijgevolg heeft zo'n Libertine Amer een uitgesproken bittere afdronk die lang blijft hangen.
Helfrich schreef:
...dat de inmiddels bijna klassieke blunder van A.a. in de kleuring als onprettig wordt ervaren.

Bovenstaande opmerkingen wekken toch sterk de indruk, dat in historisch opzicht, je de passages en protocollen - zoals ik ze gemakshalve maar even noem - uit de - al dan niet op waarheid gebaseerde (laat ik overigens in het midden) en om een makkelijk voorbeeld te noemen – Bijbel dan wellicht ook als referentie kunt aanvoeren, en, bij esthetische kwesties, klakkeloos kunt toepassen, om in dit geval het onderscheid tussen goed en slecht aan te duidden en te benadrukken.

En vraag ik mij quasi verongelijkt toch af…

Wie, en met welk argument, toont aan dat de tekst en inhoud van deze zogenaamde historische protocollen, gebaseerd op, als dubieus te beschouwen overleveringen, daterend uit het begin van de achttiende eeuw, betrouwbaar zijn?

De her en der opgedoken flesjes, waarvan de inhoud met behulp van 'n gaschromatograaf-massaspectrometer is geanalyseerd, met als doel een reproductie, dan wel reverse engineered vintage absint kloon op de markt te zetten?

Het huidige aanbod van de in ‘n pluriformiteit aan – volgens geheime - methodes geproduceerde moderne absint?
Helfrich schreef:

Ikzelf schaar me onder hen die Libertine Amer een volstrekt onjuist geproduceerde absint vinden. Maar toch, liefhebbers ervan komen in gerespecteerde kringen voor.

Hebben we hier plotseling met 'n conformist te maken, heb ik dan iets gemist?

Hoe het ook zei, weet je wat het is, goed is wat je zelf als zodanig ervaart,
en met smaakbeleving, is dat eveneens zo.

Aan welke criteria dient een moderne absint dan toch wel allemaal te voldoen - de bekende typerende eigenschappen buiten beschouwing gelaten - om in de schaduw van ’n authentieke, op traditionele wijze en perfect volgens ‘n goed bewaart geheim recept, begin twintigste eeuw, handmatig en in serie geproduceerde, versie te mogen staan?

 

sixela (12/03/07 om 09:51:29):

Zenzero schreef:


Hebben we hier plotseling met 'n conformist te maken, heb ik dan iets gemist?


Ja.

Kleuring met A.a. geeft een gruwelijke afdronk en is voor geen bal noodzakelijk - absint moet naar alsem smaken zoals alsem ruikt, niet zoals het smaakt.

De enige producten die dat toepassen en nog enigzins drinkbaar zijn, dat zijn de producten waarin de maker zich nog heeft ingehouden; als je de eerste prototype van Bugnon's Artemisia ooit had gedronken zou je begrijpen wat ik bedoel.

Maar als iets niet goed is, waarom het zelfs druppelsgewijs toepassen?

Het heeft niets met respect voor geschiedenis te maken, alleen met geen fouten te maken die je dankzij een beetje kennis van de geschiedenis kunt voorkomen.

Je moet maar af en toe een glas "Wormwood" drinken - een absint die ondertussen un-fucking-believably good is geworden - om te weten dat je zonder enige kleur ook het pure parfum van alsem kunt ervaren.

Trouwens...

Serge, na enige jaren wordt die fruitige alsem van David en Peter heel wat anders - veel dichter bij wat je in oude Pernod Fils kunt vinden dan als die maar 6 maand oud is.

Je kunt die gerust nog eens komen proeven (en die plantjes Italiaanse alsem komen halen).

 

Helfrich (12/03/07 om 11:24:21):

Zenzero schreef:


Bovenstaande opmerkingen wekken toch sterk de indruk, dat in historisch opzicht, je de passages en protocollen - zoals ik ze gemakshalve maar even noem - uit de - al dan niet op waarheid gebaseerde (laat ik overigens in het midden) en om een makkelijk voorbeeld te noemen – Bijbel dan wellicht ook als referentie kunt aanvoeren, en, bij esthetische kwesties, klakkeloos kunt toepassen, om in dit geval het onderscheid tussen goed en slecht aan te duidden en te benadrukken.

Wat een bizarre gedachtegang. In een technische productiehandleiding staan doorgaans geen ethische imperatieven.

Het heeft geen zin om een ingrediënt door distillatie op te zuiveren, om vervolgens het distillaat te verpesten door het ongezuiverde ingrediënt weer toe te voegen in een maceratiestap.

De reden dat we alsem distilleren en niet macereren heeft Six hierboven nog eens duidelijk aangegeven. (Dat is een terugkerend thema. Vóór mijn verbijsterende ervaring met de receptie van Angélique op WS dacht ik dat er nauwelijks discussie over mogelijk was.)

Aan welke criteria dient een moderne absint dan toch wel allemaal te voldoen - de bekende typerende eigenschappen buiten beschouwing gelaten -

Binnen de grenzen van de "bekende typerende eigenschappen" is schier oneindig veel mogelijk. Kleuren met A.a. valt daar buiten.

 

Helfrich (12/03/07 om 11:33:28):

Six, ik kom graag weer eens langs, maar ik zit nog steeds gruwelijk krap in mijn tijd (en energie). Of ik naar Parijs ga weet ik ook nog niet zeker.

Voor die plantjes heb ik nu meer dan genoeg plek. De grond is omgespit en het antiworteldoek is gelegd. Als het meezit gaan de nieuw geleverde planten nog deze week de grond in. Die van jou kunnen daar t.z.t. bij.

 

Zenzero (12/04/07 om 00:12:58):

Hebben we hier plotseling met 'n conformist te maken, heb ik dan iets gemist?

sixela schreef:
Ja.


Wordt ik ondanks de verhelderende uitleg nog steeds geplaagd door de vraag, waarom?

Kan, mag, wil of durft men het niet anders?
Wie maakt de dienst uit?
De soms arrogante nieuwkomers?
De gene met de grootste bek, en het meeste geld, die misschien ook nog eens goed is in het verdraaien van de zogenaamde waarheid?

? ? ?

Helfrich schreef:

Wat een bizarre gedachtegang. In een technische productiehandleiding staan doorgaans geen ethische imperatieven.

Dat mag best zo zijn, mede daarom had ik het ook over [b]esth[/b]etische kwesties.
Want om nu bij vraagstukken waar de moraal in het geding komt, de Bijbel als naslagwerk en raadgever te laten fungeren, weet immers bijna iedereen, zijn de gerust als triest te beschouwen gevolgen helaas maar al te evident aanwezig.(dit terzijde)
Trouwens niets in deze, beschouw ik overigens als bindend. (wat is dat synoniemen.net toch een fantastisch initiatief)

Het heeft geen zin om een ingrediënt door distillatie op te zuiveren, om vervolgens het distillaat te verpesten door het ongezuiverde ingrediënt weer toe te voegen in een maceratiestap.

Dat vind ik dan op mijn beurt weer 'n bizarre gedachtengang.
Kleuren geschied door middel van het infuseren van ongezuiverde ingrediënten in het distillaat, al dan niet met kruiden identiek gebruikt voor het maceraat.

En de smaak verpesten? De praktijk bewijst toch onomstotelijk en apert het tegendeel.

De reden dat we alsem distilleren en niet macereren heeft Six hierboven nog eens duidelijk aangegeven.

Macereren voor distillatie of infuseren, als in het kleuringproces, wat is het?
Ik ben namelijk niet zo ervaren, zoals deze vraag meteen bevestigd.

Binnen de grenzen van de "bekende typerende eigenschappen" is schier oneindig veel mogelijk. Kleuren met A.a. valt daar buiten.

 

Helfrich (12/04/07 om 00:44:36):

Zenzero schreef:


Dat vind ik dan op mijn beurt weer 'n bizarre gedachtengang.

Vreemd. Dat is het namelijk helemaal niet. In het distillaat gebruik je andere kruiden dan in de kleuring. In de kleuring gebruik je niet nogmaals de alsem die je eerder in in het distillaat hebt opgezuiverd. Niet veel moeilijker te vatten of vreemder dan 1+1=2, dunkt me.
En de smaak verpesten? De praktijk bewijst toch onomstotelijk en apert het tegendeel.

We hebben over ongedistilleerde alsem. Als die de smaak niet verpest hebben de Tsjechen gelijk en doen de Zwitsers en Devoille er goed aan ze volgen.
Macereren voor distillatie of infuseren, als in het kleuringproces, wat is het?

Maceratie en infusie zijn in dit verband in betekenis verwante, zo niet overlappende begrippen. Distillatie is heel wat anders. Maar die begrippen zijn voor het al dan niet distilleren van alsem niet relevant.

 

Helfrich (12/04/07 om 00:50:18):

Zenzero schreef:


(wat is dat synoniemen.net toch een fantastisch initiatief)

Deze is misschien ook handig: http://www.verbix.com/languages/dutch.shtml

 

Zenzero (12/04/07 om 00:58:49):

Helfrich schreef:


Vreemd. Dat is het namelijk helemaal niet. In het distillaat gebruik je andere kruiden dan in de kleuring. In de kleuring gebruik je niet nogmaals de alsem die je eerder in in het distillaat hebt opgezuiverd. Niet veel moeilijker te vatten of vreemder dan 1+1=2, dunkt me.


Dat schreef ik ook niet, en behoeft dientengevolge ook geen uitleg.

Mij maak je niet gek!

Wel moe.

 

Zenzero (12/04/07 om 01:00:01):

Helfrich schreef:


Deze is misschien ook handig: http://www.verbix.com/languages/dutch.shtml


Hé tof, bedankt.

 

Helfrich (12/04/07 om 01:09:20):

Zenzero schreef:


Dat schreef ik ook niet, en behoeft dientengevolge ook geen uitleg.

Je schreef dat je mijn gedachtegang bizar vond en kwam toen met dit:

Kleuren geschied door middel van het infuseren van ongezuiverde ingrediënten in het distillaat, al dan niet met kruiden identiek gebruikt voor het maceraat.

Mijn interpratie daarvan (je kunt alsem na distillatie ook prima nog eens infuseren) is misschien de meest voor de hand liggende, maar als je iets anders bedoelt mag je het rustig uitleggen, hoor.

 

Zenzero (12/04/07 om 01:31:40):

Het spijt, me maar ik hang op het punt, dat ik de kracht en de zin om mijn eigen verhandelingen te verklaren niet meer op kan brengen.

Het zal allemaal wel, ik weet wat ik er mee bedoelde,
en dat beschouw ik al als 'n mijlpaal.

Maar ik bedoelde het anders, alleen m'n manier van formuleren, deugt niet.


Lullen over absint heeft toch geen enkel nut leid tot nog meer gelul en dient geen hoger doel, zuipen en mateloos genieten gelukkig wel, tot dat je, bijvoorbeeld, de indruk krijgt zelf het hoger doel te zijn, dat is van af nu het enige dat telt.

 

Zenzero (12/04/07 om 01:33:21):

En iets 'rustig' uitleggen, blijft voor mij 'n onmogelijke opgave.

 

sixela (12/04/07 om 09:05:44):

Zenzero schreef:


En de smaak verpesten? De praktijk bewijst toch onomstotelijk en apert het tegendeel.ze vraag meteen bevestigd.


Uhm? Je hebt duidelijk niet de eerste (erg groene) versie van de Artemisia geproefd.

Let wel, ik kan geloven dat sommige mensen dat lekker vinden; maar het wordt een bitter en geen absint meer.

 

Zenzero (12/04/07 om 14:58:14):

Uhm? Je hebt duidelijk niet de eerste (erg groene) versie van de Artemisia geproefd.


Nee dat niet, maar er zijn toch nog legio andere voorbeelden.

 

sixela (12/04/07 om 18:30:44):

Zenzero schreef:



Nee dat niet, maar er zijn toch nog legio andere voorbeelden.


Neen. Er zijn voorbeelden van compleet verneukte producten en voorbeelden waar er net genoeg is gekleurd met A.a. om een product niet totaal te verneuken, maar het wordt alleen "beter" in bijvoorbeeld de Abisinthe Amer omdat het basisproduct zo vlak is.

Goede wijn hoeft geen krans. Goede absint hoeft geen extra bitterheid.

 

Barski (12/04/07 om 20:07:43):

Goed gesproken. Ik moet zeggen dat ik totaal niet begrijp waarom die Zwitserse stokers niet vrolijk aan de gang gaan met pontica, hyssop en melisse om mee te kleuren. Zijn ze gewoon dom bezig daar boven in de bergen of heeft het een andere reden. Ik snap het echt niet. Er is genoeg informatie te vinden op het web voor eenieder die wil weten hoe je absint dient te kleuren. Het lijkt me dat ze ook in Zwitserland internet hebben en daarnaast zouden de benodigde kruiden niet moeilijk te bemachtigen moeten zijn.

 

Zenzero (12/04/07 om 21:44:53):

Nou, misschien dat ze daar hoog boven NAP, in die ijle lucht, gewoon lekker, al dan niet compromisloos, hun eigen ding doen, zonder zich ook maar iets van al dat gedoe daar beneden aan te trekken, en tevens daardoor hun eigen unieke karakteristieke producten vervaardigen en tevens daarmee hun eigen identiteit behouden.

Ik geloof ook zonder twijfel, dat de Zwitserse La Bleue’s,  en dus niet hun Verte’s, nog steeds de beste in hun soort zijn - daar zal vast iemand het weer niet mee eens zijn, maar dat kan me allemaal toch niks schelen -

Er zijn immers al genoeg producenten van groene absint, toch?

Waarom iets doen wat een ander beter kan.

Wat ben ik toch ook 'n mafketel hè...

 

Helfrich (12/04/07 om 22:21:47):

Zenzero schreef:

Nou, misschien dat ze daar hoog boven NAP, in die ijle lucht, gewoon lekker, al dan niet compromisloos, hun eigen ding doen, zonder zich ook maar iets van al dat gedoe daar beneden aan te trekken, en tevens daardoor hun eigen unieke karakteristieke producten vervaardigen en tevens daarmee hun eigen identiteit behouden.

Volstrekt niet. Ze trekken zich alles aan van de buitenwereld, zien zichzelf als de uitvinders van de absint, vinden dat ze met iets groens moeten komen, vinden dat pontica naar hooi smaakt en bedenken vervolgens dit Tsjechoïde alternatief.


Ik geloof ook zonder twijfel, dat de Zwitserse La Bleue’s,  en dus niet hun Verte’s, nog steeds de beste in hun soort zijn

Ze zijn de enige in hun soort en dus de beste. En de slechtste.

 

Helfrich (12/04/07 om 22:32:18):

Goede vraag trouwens, Wolfram.

 

Zenzero (12/04/07 om 23:30:37):

Ik geloof ook zonder twijfel, dat de Zwitserse La Bleue’s,  en dus niet hun Verte’s, nog steeds de beste in hun soort zijn
 

Dat was dan weer zo'n typische, zelfs door mij persoonlijk op onavolgbare wijze gegenereerde, maar eerlijkheidshalve toegegeven, fantastische tekstuele verspreking, mijnerzijds.

Denk ik.

 

Zenzero (12/04/07 om 23:32:43):

Helfrich schreef:

Goede vraag trouwens, Wolfram.


Door al dat geouwehoer heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag waar die Libertine Amer te koop is in Venlo?!

 

Zenzero (12/04/07 om 23:33:47):

Helfrich schreef:


Ze zijn de enige in hun soort en dus de beste. En de slechtste.


Héél goed, Helfrich.

 

Zenzero (12/04/07 om 23:46:51):

sixela schreef:



Neen. Er zijn voorbeelden van compleet verneukte producten ...


En ik accepteer geen neen, als antwoord!

(Moest ik daar nog aan toevoegen)

 

Wolfram (12/04/07 om 23:52:25):

Zenzero schreef:



Waar in Venlo, heb je 'm gekocht??


Bij Slijterij Dielen, www.dielen.nl. Wat toendertijd wel de laatste fles.

 

Wolfram (12/04/07 om 23:57:01):

Helfrich schreef:

Goede vraag trouwens, Wolfram.


Gezien de ophef die deze draad veroorzaakt..  ::)

 

Helfrich (12/05/07 om 00:10:34):

Jazeker, dorstige man (I know who you are). Om kort te gaan, voor een met alsem gekleurde absint is die Libertine "Amer" niet zo heel slecht. Het is alleen jammer dat ze met alsem gekleurd hebben.

 

Zenzero (12/05/07 om 00:35:03):

Wolfram schreef:



Bij Slijterij Dielen, www.dielen.nl. Wat toendertijd wel de laatste fles.


Gellukig, we hebben je dus niet met 'n aversie voor  niet ter zaken doende bullshit, en daardoor eveneens ook aan dit forum, weggejaagd.

In ieder geval bedankt.

 

Zenzero (12/05/07 om 00:37:31):

Helfrich schreef:

Jazeker, dorstige man (I know who you are). Om kort te gaan, voor een met alsem gekleurde absint is die Libertine "Amer" niet zo heel slecht. Het is alleen jammer dat ze met alsem gekleurd hebben.


Kijk, dat bedoel ik nou.

En ach, laat ook maar, je gaat toch emigreren, dus...

 

Helfrich (12/05/07 om 00:39:09):

Dus?

 

Zenzero (12/05/07 om 00:48:06):

Laat maar! Zei ik toch, overloper!

 

Zenzero (12/05/07 om 00:49:37):

Ze hebben de laatste keer veloren hoor, en dat kan zomaar weer gebeuren.

Als je dat maar onthoud.(met of zonder 't' Helfrich?)

 

Helfrich (12/05/07 om 00:54:24):

Waar heeft die man het over?

"Je onthoudt" is met een t, ja. Stam plus t. Heel simpel. Je loopt, je werkt, je zwamt, je spelt kut.

 

Zenzero (12/05/07 om 01:25:54):

'kwis niet da je kwoad werd (ook weer met 'n 't?)

want hoe was het ook weer? Stamt met wat voor d of t, kut, dat is het zeer zeker.

Ik zal het ook nooit leren, ik ben afhankelijk van de symphatieke mensen zo als jij of jouw, daar wil ik van af wezen.

Stel dat er alleen maar van die (quasi) intelligente types op dit forum rondhingen, niks grapjes over foutief taalgebruik en spelfouten, lijkt me godverdomme wel heel erg, en ook nog eens oersaai bovendien.

 

Zenzero (12/05/07 om 01:26:41):

Let niet op mij, ik leidt alleen maar af.

 

sixela (12/05/07 om 09:07:33):

Zenzero schreef:

Let niet op mij, ik leidt alleen maar af.



Aaarrrrgggghhhhh!

Als je op bezoek komt, dan prijs ik me gelukkig dat je "dt"-fouten alleen kan lezen en niet horen.

 

Helfrich (12/05/07 om 10:17:37):

Prijs de dag niet voor het avond is. Die dt-fouten hoor je niet, maar wat je allemaal wél hoort... Mwahah!

 

Helfrich (12/05/07 om 10:29:40):

Zenzero schreef:


Stel dat er alleen maar van die (quasi) intelligente types op dit forum rondhingen, niks grapjes over foutief taalgebruik en spelfouten, lijkt me godverdomme wel heel erg, en ook nog eens oersaai bovendien.

Voor de continuïteit is het inderdaad wel goed om jou hier als mikpunt van spot en hilariteit te hebben.

 

Zenzero (12/05/07 om 10:33:59):

sixela schreef:

Aaarrrrgggghhhhh!
Als je op bezoek komt, dan prijs ik me gelukkig dat je "dt"-fouten alleen kan lezen en niet horen.

Taal en gramatica zijn dus, overduidelijk, gewoonweg niet de dingen waar ik in uitblink, alhoewel ik moet toe geven er met de pet naar te gooien, zei het dan inhoudelijkerwijs gezien wel raak, wat weer voldoende gespreksstof genereert om dagenlange discussies over te voeren.

En Six, ik heb je erg gemist, dat mag je best weten, al die tijd, een dyslecticus zonder vlaamstalige spelling controleur, is als een absint zonder A.a. - al dan niet en eveneens toegepast voor de kleuring -

 

Zenzero (12/05/07 om 10:35:51):

Helfrich schreef:


Voor de continuïteit is het inderdaad wel goed om jou hier als mikpunt van spot en hilariteit te hebben.


Het feit dat ik hier op reageer is al, hoe minimaal dan ook, versplide tijd en energie, en dus............

 

Absintmerken